Tuesday, May 10, 2011

Jejaka 6.5

Hello beautiful girls and gentleman guys.

Korang ingat tak lagi Firefly. Boy yang ku bagi rank 6.5 beberapa hari lepas tu lar. Yeah, thats him. Tadi ku makan dengan dia dan kawan-kawan dia.

Ceritanya bermula bila kami bertembung tengah jalan, panas kot tyme tu lalu ku berteduh bawah payung dia. Macam couple yang sweet,kan. Then, sampai medan, dia ajak lar makan ngan geng-geng dia tapi ku tolak sebab diorang selalu makan kat tempat yang non-Muslim masak. Tahu tak dia cakap apa ;

"Takpa, diorang ambil ayam yang orang Islam sembelih."
Ku diam dan angguk kepala, "Tapi ..."
"Kan dalam Islam kata orang Islam boleh makan yang non-Muslim masak selagi takda benda haram lagi pon kedai tu tak serve babi pon."

Ku terus ikut dia, dalam hati ku ney rasa cam, "weyh, kenapa ko tak convert je Islam sekarang." Tapi maybe dia ingat ku still ragu-ragu kot, pastu dia ajak makan kat sebelah kedai yang diorang selalu lepak. Tapi dia still lagi confirmkan ku bahawa ramai orang Islam yang makan kat situ.

then tadi ku buat research pasal apa yang dia cakap. You know what, he's right. Ini yang ku dapat.

TIDAK ada larangan kepada orang Islam memakan makanan yang dimasak oleh orang kafir, munafik dsb, selama-mana ia tidak melibatkan makanan yang HARAM di makan (seperti khinzir (babi)) atau minuman yang diharamkan (seperti arak, wine, dsb), dan juga binatang yang disembelih bukan dari kalangan orang Islam atau Ahli Kitab.

Sekarang memang apa yang dia bagitahu betul. And right now, I given him 8.0 for being so kind and very respectful guy even he's not same religion with me. (;

6 comments: